Metode de cercetare utilizate

In lucrarea mea de licenta folosesc ambele metode de cercetare: metoda de cercetare calitativa si metoda de cercetare cantitativa pentru a reusii pe finalul cercetarii sa fac o comparatie intre cele doua metode. Din metoda calitativa voi folosi interviul, iar din cea cantitativa voii folosi chestionarul.  Cele doua metode se aseamana deoarece in primul rand se face apel la intutie, adica la intuitionismul matematic.

In cercetarile cantitative, caracterizate prin distanta cercetator- subiect, apar atitudini empatice, de exemplu cum este in cazul chestionarelor standardizate, completate prin procura, adica A completeaza un chestionar, asa cum crede ca ar raspunde B. In cercetarile cantitative, completarea unor chestionare preponderent de intentie si motivatie se bazeaza tot pe subiectivitate umana.

Partea de cercetare calitativa se va referii stric la urmatoarele conditii:

  1. perspectiva comprehensiva domina cea mai mare parte a cercetarii
  2. abordarea obiectului de studiu sa se faca amplu si deschis
  3. culegerea datelor de teren se face cu ajutorul unor metode ce nu presupun cuantificarea lor anterioara(ex: observatia participativa, interviul nestructurat/ semistructurat, jurnalul de bord, introspectia)
  4. analiza datelor este de factura calitativa, cuvintele fiind analizate prin alte cuvinte fara efectuarea unei operatii numerice
  5. cercetarea se finalizeaza printr-o teorie nu printr-o demonstratie.

Daca in urma unei cercetari sunt stranse o serie de date calitative, acestea nu implica automat o analiza calitativa, deoarece datele calitative nu duc in mod automat la o analiza calitativa..Trebuie sa facem deosebirea intre analiza datelor calitative si analiza cantitativa a datelor, deoarece analiza datelor calitative poate fi chiar si o analiza statistica(analiza cantitativa).De altfel, analiza datelor calitative subsumeaza  analiza teoretica si analiza cantitativa a datelor calitative.La intersectia lor se situeaza analiza cvasicalitativa (analiza de continut, analiza de protocol) al carei statut nu este nici calitativ nici cantitativ.In acest caz, operatiile calitative, sunt urmate de operatii cantitative.

Termenul de interviu este imprumutat din limba engleza si semnifica in limba romana una dintre cele mai obisnuite si normale activitati umane: comunicarea, discutia, transmiterea de informatii.Dar interviul nu este o simpla discutie ci si o metoda de investigatie stiintifica aplicata in cunoasterea uni fenomen din domeniul social.Astfel, el dobandeste valente noi si deosebite: interviul jurnalistic, convorbirea medic- pacient, profesor-student.

Interviul este comparabil cu intrevederea, discutia, dialogul dar nu se confunda cu nici unul dintre acestea. Oamenii se intalnesc nu doar din ratiunea de a schimba informatii ci si pentru simpla placere de a se vedea, de a fi impreuna. Nu orice conversatie se constituie intr-un intreviu si nu intotdeauna prin dialog se pot obtine informatii. In interogatoriu, informatiile sunt obtinute prin permisiune si constragere exterioara, pe cand in interviu intervine placerea oamenilor de a-si expune parerea si libertatea de expresie.

Modalitatile de clasificare a interviului sunt vaste . Eu voi folosi un interviu de documentare si voi merge pe tehnici  extensive. Interviul il voi putea desfasura la telefon sau fata in fata si presupun ca va fi unul structurat, si ca sa imi mai usurez si eu munca voi merge pe interviul de grup cu diverse categorii de varsta( copii, adulti, varsnici).

Pentru chestionar la fel voi folosi unul structurat , cu raspunsuri date, care vor fi la alegere, apoi la sfarsit vor fi interpretate si comparate ambele metode de cercetare.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s